torsdag 8. mai 2014

Oj, en stripete genser gitt!

Ja, den er rimelig fargerik og masete...







Lillebror har fått seg barnehagegenser av ymse rester fargeskiftende sokkegarn. En hel skuff i garnlageret er viet sokkerestegarn, mye hverdagsgarn som Fabel, Sisu og Regia, og noen fine skatter (Wollmeise, Sock-a-lichious silkeull og garn fra Sunshine yarns - nesten for flotte til å brukes til sokker, men bruksområdet til sokkegarn begrenser seg heldigvis -og tydeligvis- ikke kun til sokker). Nylonforsterket ull gir slitesterke plagg, og det kan jo komme godt med når gutten skal utforske barnehagen til høsten.




Jeg fikk ideen til denne genseren da jeg strikket Stashbustersokkene til lillebror i påsken. Dette måtte da være en anvennlig metode for andre plagg også? Teknikken er genial, og forklares godt her (anbefaler å ta en titt!). Jeg har strikket med to og tre garn parallelt, og det byttes tråd hver runde slik at fargene glir over i hverandre. Når hvert garnnøste har hyppige og heftige fargeskift i seg selv, så blir resultatet ganske viltert. En real hippiegenser!


Ja, det var en tid da jeg syntes flerfarga sokkegarn med spreke fargeskift var toppen. Nå foretrekker jeg roligere fargenyanser og ensfarga ull til føttene, noe som ikke direkte gjenspeiles i utvalget garn. Og siden jeg er veldig motsander av å kaste brukbare ting, må jeg rett og slett finne på noe å bruke de gamle slantene til. Mulig jeg er i overkant entusiastisk i forhold til kombinasjonen striper og farger, men dette synes jeg ble en gøyal genser. Andre ideer til hvordan jeg kan får brukt opp de flerfarga sokkegarnrestene tas ivrig imot! Forslag anyone?





Til denne genseren gikk det med 99 g tynt sokkegarn. Strikket med pinner 3. Jeg har ikke brukt mønster, men tok utgangspunkt i maskeantall ca likt for regnbuegenseren og strikket på litt ekstra i lengden på bol og ermer. Øverste del av raglanfellinga er strikket frem og tilbake for å gjøre åpning større med en lukkbar knappestolpe. Smart på plagg for små folk med relativt store hoder :)       
Heldigvis er gutten fortsatt liten og bryr seg katta om hva han har på. Han er like fornøyd med en crazy fargebombe av en genser som av noe helt annet. Siden mora fortsatt har mye stripete sokkegarn igjen, kan det tenkes han risikerer å ende opp med flere eksperimentelle kreasjoner framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...