tirsdag 3. desember 2013

Myk, lun og endelig min!


Et seigt strikkeprosjekt har landet! Den følelsen er god den, når du endelig kommer i mål med noe som ikke har vært like lystbetont hele veien!

Den pusete herligheten ble lagt opp til 20.juni, og var et sideprosjekt igjennom sommeren. Det fristet jo uansett ikke så veldig med lodden ull i sommervarmen. Så kom høsten, men istedet for å trappe opp genserstrikkinga mistet jeg helt piffen. Den lå lenge i garnkurven og godgjorde seg…


…til jeg endelig seinhøstes fant tilbake gnisten og tok opp igjen strikkinga. Et par hick-ups har det vel vært etter det også, blant annet ble det igjen bråstopp da avfellinga etter vrangborden nede ble stygg og slaskete. Det sto jo at jeg skulle felle LØST av, men jammen måtte jeg heller felle ganske stramt for å få kanten pen.

Genseren er strikket topp-ned etter Liselottes framgangsmåte på raglangenser. Enkel og lettfattelig basisoppskrift, og med stort rom for personlig vri. Garnet er en tråd Blackhill højlandsuld og en tråd Pickles Silk Mohair, strikket med pinner 4 1/2. Resultatet er en lett, myk og passe lodden genser med god passform. Halsutringningen er ganske vid, men det liker jeg. Hadde jeg strikket den om igjen, skulle jeg gjort ermefellingene raskere for å få smalere ermer.

Det kan forresten hende at akkurat det kommer til å skje. At jeg strikker genseren om igjen altså:)

Flere detaljer om prosjektet her.    


En kjempegod genser for kalde senhøst- og vinterdager! Denne blir garantert ikke liggende ubrukt i skapet. En super premie for å være standhaftig og klare å ferdigstille et småtreigt prosjekt :) 


Her i huset er den gode førjulstida vel igang. For å minimere stressnivået i desember har jeg har bestemt meg for ikke å strikke julegaver i år. Altså, jeg skulle gjerne gitt både familie og venner hjemmestrikk til jul, men høsten har vært superhektisk og siden ingen strikkagaver er ferdige før desember, senker jeg heller egenforventningene og bruker den verdifulle tida på det aller mest nødvendige for å få hjem og familie julestemte. Derfor: Ingen pliktstrikk, bare kos ;)

Riktig god (og avslappende) adventstid!

13 kommentarer:

  1. Så flott den ble. Veldig kjekt å strikke ovenfra og ned.
    Klem

    SvarSlett
  2. Så deilig med strikk til seg selv :) Så veldig god og varm ut!

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentar hos meg! Godt du kom i mål med den fine genseren. Det er merkelig, men når vi først har landa slike trege prosjekter får vi nesten abstinenser. Lykke til med neste genser hvis det blir en til!

    God adventstid! Enig med deg, tid til hygge er det viktigste.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Ja det er en veldig følelsen å endelig komme i mål. Noen ganger bare blir det slik at ting tar lengre tid enn en først regnet med. Genseren ble nydelig :)
    Har tittet litt på den oppskriften jeg også, så takk for tips om litt smalere ermer.

    SvarSlett
  5. Å den ser så deilig ut - og jeg kan virkelig forstå at du er glad nå - gleder meg til jeg er ferdig med neste store prosjekt her i gården (ja selv om jeg har startet på en del til....)

    SvarSlett
  6. Den ser kjempefin og deilig myk ut! Jammen godt du ble fornøyd etter at du har endelig har klart å fullføre :-) For meg er det ofte sånn at når noe blir liggende lenge er det fordi jeg har en gryende mistanke om at prosjektet ikke vil svare til forventningene, og da avtar også motivasjonen til å få den ferdig.
    Høres ut som en god plan å heller kose deg enn å pliktstrikke - støtter den!

    SvarSlett
  7. Genseren ble nydelig og ser herlig myk og god ut.
    Ha en fin førjulstid.

    SvarSlett
  8. Åh den såg god ut! Lite motiverende strikketøy er dobbelt glede når de blir ferdig :)

    SvarSlett
  9. Å, denne var fin! Så herlig å få ferdig sånne store, seige prosjekter:-) Også er det jo så fint med egostrikk, som man selv får nyte gleden av, i blant!

    Hørtes ut som en god plan du har for å minimere julestresset! Kos deg med videre:-)

    SvarSlett
  10. Nydelig garnkombo! Den var lekker!
    Jeg har en genser som begynner å ta like lang tid, men det er fordi den er i SVART, og i dette mørket vi har nå, så er det ørlite vanskelig å plukke opp masker riktig :)

    SvarSlett
  11. Flott genser, den ser superdeilig ut å ha på! :)

    SvarSlett
  12. Sånne prosjekter er det ekstra deilig å felle av på og si seg ferdig med!Gu så lekker og ikke minst ser den utrolig deilig ut!Kos deg i denne tiden uten pliktstrikk, høres godt ut :) Her strikkes det på julegaver og tenker som i fjor; Hvorfor startet jeg ikke før.. Samme greie hvert år :P

    SvarSlett
  13. Så fiin! Jeg legger meg også relativt lavt på ambisjonsstigen - kun et fåtall strikkede gaver, hvis jeg har lyst!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...