onsdag 18. september 2013

Se - høre - smake - føle

Lillebror har blitt 6 måneder. Den bittelille babyen min som var knappe 3kg ved fødsel er plutselig blitt en stor krabat som vil opp og fram. Jepp, tida har flydd avsted og det føles helt utrolig at han er halvveis til ettårsdagen. Og for en herlig sjarmør han er! Selv om gullet har total lakenskrekk og vræler seg i søvn (nesten) hver gang han skal legges, er han blid som dagen er lang når han er våken. Godgutten vet å smelte mammahjertet! 


Behovet for nye, spennende leker dukker stadig opp. Den lille babygymmen, som var kjempepopulær for 3 måneder siden, er nå helt utdatert. Det har nå kommet til det punktet at han roper fortvilet allerede når jeg legger han ned på matta, for da vet han at den trøtte, gamle gymmen snart vil henge innen armlengdes avstand. 

Så i et forsøk på å fornye leke-parken uten å måtte bla opp et par hundrelapper for hver nye anskaffelse (som kanskje bare blir brukt et par måneders tid) har jeg nå heklet en fargeglad rangleball! Livlige farger og geometriske mønstre skal jo virke stimulerende på en babys utvikling, har jeg hørt. Så da burde denne ballen gjøre susen?  


Oppskriften fant jeg i Frida Pontèns søte bok Hekleglede. Her har jeg brukt rester av mercerisert bomull  som ble igjen etter bomullsdillaen jeg hadde i august. Pentagonene går raskt å hekle, så det er igrunnen monteringa som gir mest arbeid. De små sirklene har jeg sydd omhyggelig fast, slik at lillebror ikke under noen omstendighet skal klare å løsne en og putte den i munnen ;)

Ballen er fylt med to gamle putevar og noe platevatt for å jevne ut overflaten. I midten ligger det en boks med fem mentos (man tager hva man haver...) som lager en spennende ranglelyd.


-Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal leke med denne dingsen enda, mamma, men jeg kan godt late som og posere fint ved siden av iallefall.

Jaja, lillebror finner vel ut av den etterhvert. Første forsøk var å putte den i munn, men han skjønte snart at det var vel ambesiøst. Andre angripsvinkler blir nok prøvd ut litt om litt. Greit å ha noe å strekke seg etter også, etter all plankekjøringa med babygymmen den siste tida!  

11 kommentarer:

  1. Så skjønn en lillebror! Han finner nok ut av det med rangleballen etterhvert ;-) Så fin den ble - mye finere enn de man får kjøpt. :-)

    SvarSlett
  2. Fint og nyttig håndarbeid det her! For en skjønnas han som skal leke med den var også :)
    Ønsker en fin uke videre :)

    SvarSlett
  3. Så herlig leke! Her har vi arvet mye leker, men selv om jeg kommer med litt og litt så er det de samme tingene som er stas ;)

    SvarSlett
  4. Kjempefin! En slik vil jeg også lage:)

    SvarSlett
  5. Hehe, godt skrevet :) den blir nok populær, når han bare knekker koden :) fin var den i alle fall!

    SvarSlett
  6. For en herlig liten pode. Og for en fin ball du har laget.
    Kunne faktisk tenke meg å lage en lignende:-)

    SvarSlett
  7. Så fin ball til den skjønne gutten! :-)

    SvarSlett
  8. Så fin leke han har fått! For en godgutt:-)

    SvarSlett
  9. Så søt han er :-) Fin ball også - han skjønner nok snart greia!

    SvarSlett
  10. For en herlig og heldig gutt du har. Den ballen var stilig, fikk lyst til å hekle en selv.

    SvarSlett
  11. Skjønn krabat du har:) Morsom ball, det var et smart påfunn;)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...