fredag 15. mars 2013

Snikende ullteppe...

Heksagon-lappeteppet er ferdig! Hurra! Fornøyd!


77 store og små lapper er strikket av ymse rester babyull fra lageret. Et par lapper av egnet, tynt sokkegarn har også sneket seg med. Kun to nøster Lanett er kjøpt inn for å komplettere teppet med blått og grått. Det gikk med 340g garn totalt. Dette er et genialt restegarnprosjekt, det trengs ikke store resten for å lage et heksagon. Jeg tynte vel omtrent 7-8 lapper ut av ett nøste babyull, og brukte nøste-restene til de enda mindre kantlappene.



Et par endringer i forhold til oppskriften har det blitt. Jeg kortet ned lengden på teppet med en rad -syntes det ble stort nok slik (det skal jo tross alt passe til en vogn/vugge) og heklet kant rundt, rett og slett fordi jeg er litt lat og ikke orket å strikke opp masker rundt hele teppet til slutt. Det geniale med heklet kant, er at jeg kan hekle på ekstra senere hvis jeg føler for det. Jeg er nemlig litt usikker på om teppet skal ha pyntekant eller ikke, feks buer, musetagger eller vifter. Foreløpig er kanten enkel og kun i fastmasker.


Ettersom jeg har strikket på heksagon-lappene innimellom andre strikkeprosjekter siden slutten av januar, har teppet sneket seg inn i flere blogginnlegg allerede: her, her, her og her. Nesten litt rart å være ferdig nå og ikke ha haugen med lapper liggende på sofaen... Jeg skulle forresten gjerne hatt et heksagon-teppe i sofaen også, i litt andre farger kanskje. Men det får bli senere :)


Teppe-fakta: 
Oppskrift: Sixes av Lykkefanten (Ravelry-lenke)
Garn: Diverse babyull, Sandnes Lanett, Dalegarn babyull, PT Panda superwash
Pinner nr 3 & heklenål 3
Mål: 80 x 102 cm etter vasking og blokking


Det er superartig å komme i mål med et slikt litt større prosjekt, særlig å bli ferdig i relativt god tid før egen tidsfrist. Det er fortsatt noen dager igjen til mottakeren ankommer, og nå venter et kjempemykt og deilig teppe på ham i vuggen ;)

Her i trøndelag skinner sola, håper den viser seg like varm og lystig der du er!
En riktig god helg til dere alle :)

20 kommentarer:

  1. Utrolig nydelig! Og ikke minst for et arbeid! God helg :)

    SvarSlett
  2. skikkelig flott teppe! Og genialt at det ikke ble tyngre!!
    Ønsker deg en fin helg med masse sol :-)

    SvarSlett
  3. Kjempe flott teppe :)

    SvarSlett
  4. Så flott det ble!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. Veldig fint teppe :) Litt annet en et "klassisk" lappeteppe :) veldig fin kombinasjon av glattstrikk, rillestrikk og sekskantene :)

    SvarSlett
  6. Teppet ble kjempefint! Og jeg tipper det kommer til å bli mye brukt!! God helg!:)

    SvarSlett
  7. Det ble KJEMPEFINT! Nå fikk jeg lyst til å speede opp mitt litt:-)

    SvarSlett
  8. Det ble KJEMPEFINT! Nå fikk jeg lyst til å speede opp mitt litt:-)

    SvarSlett
  9. dette ble lekkert. Kor flink du er. Både farger og form er helmaks.
    Klemz

    SvarSlett
  10. Wow! Kjempelekkert teppe! Veldig fine farger sammen, det må bli utrolig fint i bruk! :)

    SvarSlett
  11. Superfint teppe! Heldige lillebror :)

    SvarSlett
  12. Det teppet var nydelig! :)

    SvarSlett
  13. Det ble virkelig flott. Så flink du er.
    Klem Tone

    SvarSlett
  14. Helt nydelig teppe! *Imponert* Herlige farger.

    Og for ett tålmodighetsarbeid tenker jeg :)
    Men vel verdt all tidee med ett slikt resultat da! :)

    Ha ei flott uke
    Klem

    SvarSlett
  15. Oiii, fantastisk fint. For et stykke arbeid (og tolmodighet). Jeg er mektig imponert.

    SvarSlett
  16. Superlekkert! Jeg er veldig glad i heksagoner, for de sydde mamma mye til oss med, men strikket var kult!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å skrive en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...